Ordblinde skal have gode muligheder for at blive faglærte

Det er afgørende for ordblinde, at de har mulighed for at bruge hjælpemidler, når de skal til optagelsesprøve.

Derfor er det ærgerligt, at Lone Primdahl fra bestyrelsen for ordblindeefterskolerne i Efterskolen den 8. oktober kritiserer, at der ikke stod klart, om ordblinde måtte have it-rygsæk med til optagelsesprøven for at komme ind på en erhvervsuddannelse.

Ordblinde skal have de bedst mulige betingelser for at komme ind på en erhvervsuddannelse, hvis de har de faglige forudsætninger.

Derfor er det også en del af aftalen om reformen af erhvervsuddannelserne, at elever med særlige behov skal have adgang til hjælpemidler ved optagelsesprøverne til erhvervsuddannelserne.

Prøveudfordringerne for ordblinde indgår også i den evaluering af optagelsesprocesserne som er lige ved at blive afsluttet. Det er afgørende, at der ikke er tale om en gentagelse af afgangsprøven, men at det er en reel test for at se, om de unge er motiverede og har evnerne til at gennemføre en erhvervsuddannelse. I år blev 177 unge i øvrigt optaget på en erhvervsuddannelse gennem en samtale, hvor de viste, at de var motiverede for at komme i gang, og skolen vurderede, at de kunne gennemføre en uddannelse. 02 er på ingen måde en stopklods for motiverede elever. Udover muligheden for optagelse gennem samtale, hvis man ikke har 02, så kan man også starte hvis man har en uddannelsesaftale med en virksomhed.

Vi har indført er adgangskrav til erhvervsuddannelserne på 02 i dansk og matematik for at sikre, at ansøgerne har de nødvendige grundlæggende læse-, skrive-og regnefærdigheder for at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse.

Allerede nu melder erhvervsskolerne om mere motiverede elever og lavere frafald. Det er rigtig positivt. Elever, der efter få måneder på en ungdomsuddannelse må give op fordi de ikke kan følge med, er sjældent godt for elevernes selvtillid, og derfor er det vigtigt, at vi har en klar forventningsafstemning om, hvad det kræver at tage en erhvervsuddannelse. Alt andet er urimeligt for eleverne -ikke mindst dem, som måske ville have haft større gavn af en bedre forberedelse inden start, eksempelvis på en EUD10 eller lignende forløb.

Jeg er meget optaget af, hvordan vi gør optagelsesprocessen endnu bedre og lytter gerne til forslag fra ordblindeefterskolerne. Dem vil jeg så tage med mig i min evaluering af processen, så vi kan justere og forbedre rammerne inden næste års optagelse..

02 er på ingen måde en stopklods for motiverede elever.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.