I denne uge for skolebørn en verdenstime

VI LEVER i en global verden, som ingen kan melde sig ud af. Danske skoleelever har mobiltelefoner og computere og dermed adgang til hele kloden. Via få klik kan de finde videoklip med børn på flugt i Libanon, befolkningens kamp mod korruption i Guatemala, store storme og oversvømmelser i Kina, men også nyheder om mobil innovation i Kenya, imponerende økonomisk vækst i Afrika og flere børn ud af kakaomarkerne og ind i klasseværelserne i Ghana.

Hvordan klæder vi vores børn på til denne enorme adgang til viden? Hvordan bliver vi omstillingsparate uden at miste sammenhængskraften og linjerne bagud? Det gør vi gennem undervisning, hvor vi giver vores børn international dannelse.

I denne uge bliver der skrevet historie hele kloden rundt. På syv dage skal vi alle lære FN’s nye 17 Verdensmål at kende. Målene handler blandt andet om sundhed, at alle børn skal gå i en skole, hvor de lærer noget, bekæmpelse af ulighed, og ikke mindst, at vi skal bremse klimaforandringerne gennem bæredygtig udvikling såvel i social, økonomisk som miljømæssig forstand.

En ny kampagne, ‘ Verdenstimen’, skal hjælpe med at udbrede kendskabet til målene. Planen er, at alle skoleklasser skal bruge mindst én lektion i denne uge på at lære målene, der skal udrydde ekstrem fattigdom helt inden 2030, at kende.

For det er de yngre generationer, der i fremtiden skal holde politikere og ledere op på det, de nu har lovet med Verdensmålene.

Netop derfor er det så vigtigt, at alle børn og unge kender målene.

Vi skal give vores børn kompetencerne til at kunne agere i en foranderlig verden, hvor begivenheder i USA, Kina, Brasilien og Mali har indflydelse på vores økonomi og arbejdsmarked og fremtid. Vi skal give dem viden, der gør det lettere at forstå sammenhænge og konflikter. Det hele starter i grundskolen med undervisning, der giver udsyn og bevidsthed om, hvem vi selv er, og den rolle Danmark spiller i verden. Verdenstimen i denne uge er blot en brik i den undervisning.

Vi har kun én planet, og det er essentielt for vores fremtid, at vi får gjort op med fattigdom, ulighed og klimaforandringer.

Det skal de nye Verdensmål hjælpe os med. Men for at bære verden i mål må vi sørge for, at vores børn vokser op som aktive deltagere i en globaliseret verden.

Med større forståelse for hinandens levevilkår opnår vi at uddanne fremtidens verdensborgere til at kunne og ville forstå og respektere hinanden.

For at bære verden i mål, må vi sørge for, at vores børn vokser op som aktive deltagere i en globaliseret verden.

Dette indlæg er skrevet i samarbejde med Sekretariatsleder Thomas Ravn-Pedersen, Verdens Bedste Nyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *