Pressemeddelelse: Padborg skal være godsporten til Europa

Venstres lokale folketingsmedlem, Ellen Trane Nørby, besøger sammen med Aabenraas Borgmester Thomas Andresen mandag den 1. Juni Kombiterminalen i Padborg. Kombiterminalen i Padborg er en af tre kombiterminaler i Danmark, men i modsætning til terminalerne i Taulov og Høje-Taastrup er terminalen i Padborg mindre, og har behov for en kapacitetsudvidelse.

–        Over halvdelen af den samlede danske godstransport transporteres over den dansk-tyske grænse. Mængden af gods vil i de kommende år kun stige. Og behovet for at flytte gods fra vejen til banen, især for det gods, der skal ud på de meget lange internationale ture, vil også kun stige. Den planlagte udvidelse af kombiterminalen rækker ikke langt, hvis ikke udvidelsen følges af etablering af et dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg. Regeringen har lavet en togfond, der kører uden om grænselandet. Det skal der ændres på. En udvidelse af kombiterminalen og et dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg er nødvendigt, siger Ellen Trane Nørby, MF (V)

Ifølge et studie fra Syddansk Universitet vil især fødevaresektoren have glæde af en udvidelse af Kombiterminalen og etablering af et dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg. Transport på banen frem for på vejen vil reducere omkostninger og styrke den danske fødevaresektors konkurrenceevne.

–       Kombiterminalen og dobbeltsporet er ikke kun transportpolitik, men i den grad erhvervs- og miljøpolitik. Det er billigere og mere miljøvenligt at transportere gods til fx England, som er fødevaresektorens 3. største marked, via banen end via vejen eller søen. Med lavere omkostninger til transport, vil fødevaresektoren vinde konkurrenceevne på det britiske marked, og på den måde kan vi skabe vækst og flere arbejdspladser. Med en reel udvidelse af Kombiterminalen med dobbeltspor, kan Padborg blive porten til Europa, slutter Ellen Trane Nørby, MF (V)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *