Det vil gavne passagererne. Det vil gavne miljøet. Ja, det er på alle måder en god ide at elektrificere jernbanestrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, og derfor støtter vi også varmt op om projektet fra Venstres side.
Så når transportminister Henrik Dam Christiansen i disse dage beskylder Venstre for at blokere for en løsning, så er det direkte forkert. Vi ønsker elektrificering af strækningen Lunderskov-Esbjerg. Det gjorde vi for en uge siden, det gør vi i dag, og det vil vi også gøre om en uge. Vi er altså helt enige i målet, og derfor ville det klæde transportministeren, hvis han genoptog forhandlingerne om finansieringen af Esbjerg-Lunderskovstrækningen i stedet for at opføre sig som et fornærmet barn, der ikke må få den is han peger på.
Det som skiller os er nemlig udelukkende finansieringen af projektet. Vi er simpelthen ikke enige med Henrik Dam Christensen i, at pengene til projektet skal stjæles fra andre jyske infrastrukturprojekter som eksempelvis dobbeltsporet gennem Sønderjylland og pengene til Grenå-banen, hvor nye signalsystemer skal sikre, at der ikke sker ulykker med dødeligt udfald.
Vi støtter ikke en handling, hvor transportministeren uden at blinke synes, at det er anstændigt at stjæle allerede bevilligede penge fra vigtige trafikprojekter, så han med den anden hånd kan uddele dem andre steder i landet. De trafikaftaler der er lavet i den brede kreds af SF, S, RV, DF, LA, K og V inden valget, dem står vi ved og det ville klæde transportministeren at gøre det samme.
Vi har fra Venstres side foreslået, at man for at sikre ny finansiering gennemfører Esbjerg-Lunderskov som et OPP-projekt (offentligt privat partnerskab) mellem eksempelvis Banedanmark, Elselskaberne og pensionskasserne for på den måde at sikre, at der kommer privat kapital ud at arbejde som investering i et miljørigtigt og passagervenligt jernbaneprojekt. Et andet forslag er at bruge de 800 millioner som den røde regering har afsat til en betalingsmur om København.
Transportministeren har afvist overhovedet at forhandle med en argumentation om, at med Femernbroen, så behøver vi ikke en jernbanekorridor med dobbeltsporet ned gennem Jylland. Det siger egentligt meget om vores forskellige prioriteringer af et Danmark i balance. Vi ønsker ikke at al udvikling bare flyttes mod øst.
Jeg kan kun endnu engang opfordre transportminister Henrik Dam Kristensen til at genoptage forhandlingerne, så vi i fællesskab kan finde finansiering til at gennemføre elektrificeringen af strækningen Lunderskov-Esbjerg til gavn for passagerer, miljø og udviklingen i det Syd- og Vestjyske.