Jørgen Dræbye, Esbjerg, skriver i JV d. 23/11, at Venstre fejlprioriterer, når vi både ønsker at anlægge dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens samt støtter elektrificeringen af banestykket mellem Lunderskov og Esbjerg. Men vi fejlprioriterer skam ikke, for i modsætning til de røde partier, så kæmper vi hårdt for at skabe den vækst som vores område har brug for, og her spiller infrastrukturen en væsentlig rolle. Venstre bakker op om, at mest muligt af banestrækningen i Danmark bliver elektrificeret – det gælder også stykket til Esbjerg, så man kan optimere kørslen her. Men vi vil ikke acceptere, at Henrik Dam Kristensen vil betale gildet med de penge, som en bred kreds af Folketingets partier allerede har besluttet skal bruges på dobbeltsporet. Dobbeltsporet er nemlig på ingen måde overflødigt, som Dræbye skriver, men vil derimod styrke infrastrukturen og dermed gavne lokale vækstmuligheder. Det er også DSB og DB Schenkers holdning, for de anerkender skam, at dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens ubetinget vil være en fordel for jernbanedriften. Det som de to togoperatører er imod er BaneDanmarks planlægning af anlægsarbejdet – altså ikke selve dobbeltsporet!
Vi må ikke læne os tilbage og vente til efter 2020, hvor Femern forbindelses står klar. Det er ikke progressivt. Hvis vi politikere bare render fra løftet om dobbeltsporet, så vil størstedelen af godstransporten mv. blive flyttet fra vores region og rykke øst på. Det kan jeg bestemt ikke forestille mig vores lokale erhvervsliv vil klappe i hænderne over. Samtidig er jeg også i tvivl om Transportministeren overhovedet har overvejet konsekvenserne, hvis Storstrømsbroen ikke kan klare det øgede pres som Femernforbindelsen vil medføre. Sagen er derfor klar. Vi skal både have dobbeltsporet og elektrificeret strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Venstre har givet ministeren en række konkrete forslag til finansieren, og derfor bør ministeren igen samle partierne i stedet for at rende rundt og klynke.