Dyrk medborgerskabet – ja selvfølgelig!

Så har en helt ny årgang af elever invaderet de mange værelser rundt på landets efterskoler. Nysgerrigheden er stor. Hvem skal man mon bo på værelse med? De første venskaber er allerede blevet dannet. Der er få steder, som på en efterskole, hvor man hver dag oplever den fantastiske følelse af at være en del af et fællesskab. Forude venter et år med idræt, musik, teater, naturliv eller noget helt femte. Men det er ikke kun oplevelserne eller interessen for at dyrke en speciel fritidsinteresse, de unge skal kunne tage med sig hjem efter et år væk fra mor og fars vante selskab. Et vigtigt mål for efterskolerne skal være at demokratisere de unge, gøre dem til engagerede medborgere og lade dem opleve forskelligheder, og lære dem at respektere forskellene. Medborgerskabet og det alment dannende må aldrig ryge i baggrunden i kampen om at erobre nye elever, hvor man forsøger at skille sig ud ved at prioritere fodbold, musical eller IT som det højeste og mest vigtige.

Fredag den 22. juli blev vi alle berørte over at modtage historien om den brutale tragedie, der havde fundet sted i regeringskvarteret i Oslo og på øen Utøya, hvor gerningsmanden forklædt som politimand gik rundt og dræbte politiske engagerede unge fra det norske ungdomsparti AUF. Unge mennesker, der var engagerede medborgere. Unge mennesker, der igennem argumentation og debat forsøgte at skabe det samfund, som de troede på. Unge mennesker, der respekterede forskelligheden.

Tragedien har åbnet vores øjne for, at det onde også gror i vores baghave. At racisme, hadet og den meningsløse vold eksisterer og kan udvikle sig til det ekstreme. Vi har derfor alle et ansvar for at gå i den modsatte retning og tage vores medborger med os. Det gælder også for efterskolerne, hvor lærerne har de bedste muligheder for at præge de unge mennesker, som de får et unikt forhold til. Det gælder i undervisningen, som i fritiden.

De Radikale har af flere omgange foreslået, at medborgerskab skal være et selvstændigt fag i folkeskolen allerede fra 5. klasse. Et forslag partiet igen har luftet i kølvandet på terroren i Norge. Sympatisk tanke, men for mig er det ikke tilstrækkeligt brugbart, at unge mennesker sætter sig ned en time om ugen i skolen og siger ”kom, nu skal vi lære om at være engagerede i samfundet”.  Medborgerskab er noget folkeskolen og efterskolerne skal være med til at udvikle i alle fag og situationer. I dansk skal man lære at argumentere, i samfundsfag undervises man i, hvordan folkestyret fungerer, i historie får vi en forståelse for andre kulturers ophav osv. Men på en efterskole skal man gå længere.

Når de unge mennesker beder værelseskammeraten om at blive bedre til at rydde op efter sig, eller når der diskuteres over maden i spisesalen, så er det for manges efterskoleelevers vedkommende første gang, at de som selvstændige personer argumenterer for deres holdninger, behov, og hvad de forventer af andre. De lærer, at de ikke altid har eller kan få ret, men skal følge og respektere flertallets beslutninger. Efterskolen er en mini-udgave af et helt samfund. Folk mødes fra forskellige miljøer med forskellige ståsteder og synspunkter. Men de unge skal opleve, at alle på en efterskole er ligeværdige, og at de er en del af et fællesskab, hvor man løser konflikter gennem argumentation og engagement – ikke ved vold eller mobning. Derfor er skolestarten på landets efterskole også en velkomst til endnu et hold engagerede medborgere. Godt skoleår!

Bragt i fagbladet Efterskolen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.