S-SF uddeler efter Karen Hækkerups udmelding i Amager-Bladet i denne uge nu en særordning til Amager i deres plan om en betalingsmur rundt om København. Tårnby og Dragørs borgere slipper for at betale ved kasse ét, hvis bare de skal køre igennem byen.
De skal dog skynde sig ifølge Hækkerup, for er de mere end tre kvarter om det, så klapper fælden og de må punge ud ved betalingsanlægget. Lad os derfor håbe disse bilister ikke ender i en bilkø.
En særordning er godt nyt for Amager, fordi amagerkanerne ellers ville blive muret ude fra resten af Hovedstaden og Danmark. Men en særordning ændrer jo ikke situationen for de borgere i Dragør og Tårnby, der arbejder på den ‘ københavnske side’ af Amager. Skal de stadig betale op til 11.000 kr. om året, bare for at passe deres arbejde, der tilfældigvis ligger inden for betalingsmuren? I Tårnby er det 8.605 borgere og i Dragør 2.546, der dagligt pendler til København for at gå på arbejde. Det skal siges med det samme, at alle naturligvis ikke kører selv.
Men taler vi bare om halvdelen, er det stadig mange mennesker der får en ekstra skat for at tage på arbejde.
Der gik dog heller ikke lang tid inden Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen overfor TV2 nyhederne afviste, at der ville blive oprettet særordninger: » Betalingsringen kommer til at gælde for alle, uanset om man bor i København eller Aarhus « . Så hvis man troede, at man nu havde fået klare svar, holdt svaret åbenbart kun 12 minutter.
For alle er vel alle, eller hvad? Hvis forudsætningen for særordningen er, at Hækkerup har mere at skulle have sagt i S end Henrik Sass Larsen, så må vi endnu en gang konstatere, at ingen ved -eller vil fortælle -hvad ordningen skal gå ud på, og ingen ved om nogle får en særordning.
Fra Venstres side kan vi sige det helt klart og utvetydigt.
Vi vil ikke have en betalingsmur om hovedstaden. Vi ønsker ikke, at bilisterne i Danmark skal brandbeskattes, de betaler i forvejen rigeligt.
Vi ønsker at forbedre den kollektive trafik i hovedstaden med opførelse af en letbane langs Ring 3, en metrocityring og en ny jernbarnestrækning til Ringsted via Køge, så flaskehalsene ind mod København kan aflastes. For selvfølgelig skal vi styrke mobiliteten i hovedstaden.
Tager man de seneste trafiktal, så viser de også et fald i antallet af biler som krydser såvel kommunegrænsen som kører forbi søerne i København og flere tager cyklen på arbejde. Men for mange familier er bilen det transportmiddel som gør, at deres hverdag hænger sammen, når børn skal afleveres og hentes i børnehaver og skole, der skal købes ind og jobbet skal passes. Vi vil gerne fremme brugen af den kollektive transport, men ikke ved at tage friheden fra familier, hvor bilen er et vigtigt transportmiddel.
Og hvad med de store virksomheder på Amager der har, og fortsat skal tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra omegnskommunerne? Ialt er der 66.446 borgere bare fra Københavns nærmeste omegnskommuner, der hver dag pendler til København for at arbejde. Det kan blive en vanskelig, for ikke at sige umulig opgave, hvis deres kommende medarbejdere mødes af en ekstra skat før de overhovedet er kommet på arbejde! Eller forestiller S-SF sig at arbejdsgiverne skal betale ekstraskatten, for selv S-SF tror vel ikke på at medarbejdere fra omegnskommunerne vil arbejde for en månedsløn mindre end deres københavnske kollegaer? Og så har vi slet ikke regnet på hvad det vil betyde for de Københavnske butikker i tabt salg.
For mange familier er bilen det transportmiddel som gør, at deres hverdag hænger sammen.
Bragt i Amager-bladet i samarbejde med Marion Pedersen, Øresundsordfører, Venstre