Medierne i det nye årtusinde

“Medierne i det nye årtusinde” er titlen på Venstres udspil til de forestående medieforhandlinger. Med dette mediepolitiske oplæg fremlægger Venstre en række bud på fremtidens mediebillede i spændingsfeltet mellem kultur og marked. Det er et debatoplæg, som rummer såvel fremtidsbetragtninger og sigtelinjer, såvel som helt konkrete politiske tiltag.

Læs hele oplægget her:  Medierne i det nye årtusinde

2 kommentarer til “Medierne i det nye årtusinde

  1. Ellen

    I skriver:

    ”Arbejde for, at medier som Facebook og andre sociale medier bliver underlagt den danske/europæiske forbrugerlovgivning og medieansvarslov.”

    Det giver jo ikke mening i en moderne verden, at udbyderen af en umodereret indholdstjeneste, skal stå til ansvar for, hvad individer siger, skriver og gør tilgængelig på deres tjenester.

    Er det ikke at sammenligne med, at TDC skal kunne stå til ansvar for lovligheden af alt hvad der siges på deres telefonliner? At Post Danmark skal stå til ansvar for lovligheden at alle breve og pakker de transporterer?

    – Anders

  2. Kære Anders,

    Der er to elementer i oplægget. Det der handler om at facebook skal overholde europæisk forbrugerlovgivning, herunder persondatlov og beskyttelse af private oplysninger, kommerciel udnyttelse af folks private foto på facebook mm.

    Det andet drejer sig om de situationer, hvor medierne gengiver, videreformidlerindhold fra facebook og andre socialmedier, såvel som medieaktører, der har deres journalistiske univers videreført til facebook mm.

    Den sidste del er, at facebook også skal overholde loven, lige som aviser ikke må bringe læserbreve af injuerende/racistisk indhold, så skal der også være klarhed over, hvornår Facebook er ansvarlige for indholdet på en af de sider, som de lægger navn til,.

    Ellen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *