Socialdemokraterne og SF’s skatteudspil kan kun betegnes som farlig forandring, når man bor i Sønderborgområdet. Vi er i forvejen hårdt ramt af mange fyringer, alligevel vil oppositionen gøre det endnu sværere at skabe nye jobs i området.
En såkaldt klima afgift på alle flyrejser, er en afløser for den passagerafgift på 75 kr. jeg var med til at få fjernet for blot få år siden, så vi kunne sikre Sønderborg Lufthavns overlevelse. Lufthavnen er ikke bare en stor arbejdsplads, det er også den kontaktåre, der bringer såvel turister som områdets erhvervsdrivende hurtigt til og fra møder, konferencer og messer i København og udlandet. En ny afgift vil i høj grad bremse udviklingen i Sønderborgområdet, og der undrer mig, at den lokale socialdemokrat Benny Engelbrecht kan støtte det.
Oppositionen vil også hæve selskabsskatten og pålægge erhvervslivet flere afgifter. Det vil gøre det endnu sværere og dyrere for virksomheder i Sønderborgområdet at klare sig, og det vil betyde færre penge til lønninger og ansættelse af ledige. Det bremser udviklingen i Sønderborgområdet, og det undrer mig, at den lokale SFer Jesper Petersen støtter det.
Med SF og Ss kørselsafgift på 35 øre pr. kilometer, er man samtidig med til at bremse mobiliteten. Både for de mennesker der måske kunne finde et nyt job uden for Sønderborgområdet, men også for hele transportbranchen, der beskæftige mange, men det bekymrer åbenbart ikke SF og S.
Hvad det er Socialdemokraterne og SF har imod Jylland og hvorfor de ønsker at bremse og nærmest stoppe udviklingen i Sønderborgområdet ved jeg ikke. Men en ting er sikker, S og SF’s skatteudspil gift for væksten og udviklingen i Sønderborgområdet.
Tja, at det er gift Sønderborg Lufthavn med en klimaafgift, kan vi vel godt blive enig om, men er det ikke også gift for lufthavnene i Vestdanmark at der stadig findes 5 ud af 7 lufthavne der får offentlig tilskud? Mener du at det er helt fair at det er skatteyderne på Als der skal dække underskudende år efter år i Sønderborg Lufthavn, til stor skade eksempelvis Billund der er drevet rent kommercielt?
De 7 lufthavne i Vestdanmark med indenrigs udenrigs og chartertrafik.
1.Billund og Århus lufthavne drives som aktieselskaber med en kommunal ejerkreds. Lufthavnene agerer i henhold til A/S lovgivningen, til føres ikke drifts- eller anlægsmidler fra ejerkredsen, og er i alle forhold underlagt de normale markedskræfter.
2. Odense, Esbjerg og Sønderborg lufthavne. Ejes af en eller flere kommuner. Til føres af ejerne faste årlige driftstilskud, uden udsigt til at selskaberne på sigt bliver økonomisk selvbærende.Odense der fra 2007 i en 4 års periode får deres interesser og underskud dækket af indenrigsministeriet.
3.Karup og Ålborg lufthavne. Lufthavne er udelukkende terminalselskaber, der drives med serviceringen af passagererne forbundne aktiviteter. De to lufthavne har aftaler med Forsvaret om betaling for de ydelser de aftager, begge nyder store økonomiske fordele af at være ”kunder” hos det offentlige med særdeles favorable aftaler med det danske luftvåben.
Ialt 7 lufthavne hvoraf de 5 får offentlige tilskud på den ene eller anden måde. Nu er det jo sådan at de fleste skal videre ud i verden og hvorfor skal de absolut flyve videre fra Kastrup? og ikke Billund? Offentlige tilskud til 5 forskellige Lufthavne er med til at underminere grundlaget for landsdelens Internationale lufthavn i bla. Billund og det er unfair så det batter. Hvorfor har man ikke gjort noget ved det? Går man ikke ind for fair Konkurrence i Venstre?
I mine øjne er det de jyske politikere der gør grin med landsdelen. Den sydjyske trafikmafia kæmper for at holde gang i Sønderborg og Esbjerg, den midtjyske trafikmafia kæmper for Karup, den fynske på Beldringe osv osv. Derfor er Kastrup så stor og København så attraktiv. De har også kun 1 Lufthavn.
Hvor mange mia er der ikke der skal bruges på jernbanerne for at man kan komme hurtig og direkte til og aller længst væk til Terminal 3 på Amager. Desværre er der nok for mange på Christiansborg, der skal bruge en indenrigsflyver, for at komme på arbejde og det er ikke min lufthavn der skal ofres, tænker de fleste. Desværre er regionalt stolthed svært at overvinde og derfor lukker man blot øjne for dette problem. Og derfor har vi ikke en Stor og slagkraftig Lufthavn i Billund til gavn for os alle. Vi jyder må bare indse at Danmarks næststørste Lufthavn kommer til at ligge i Hamborg, men så slipper vi evt. også for de 75kr hvis det skulle komme så vidt.
Kære Torben Frandsen
Mange tak for dit indlæg her på bloggen.
Sønderborg Lufthavn er en meget vigtig del af infrastrukturen i Sønderjylland. Ligesom Esbjerg og Billund Lufthavn er vigtig for Vestjylland og Ålborg Lufthavn er vigtig for Nordjylland. Det skyldes – som jeg også skriver – at erhvervsfolkene i de geografiske yderpunkter i Danmark skal have de bedste vilkår for let at kunne komme frem og tilbage i Danmark. Mange møder, konferencer og aftaler finder sted i hovedstaden, og derfor skal det være let og hurtigt at komme frem og tilbage og mange virksomheder i områder er stort internationale virksomheder, der også har meget transport til udlandet, hvor en lufthavn er en helt anden direkte forbindelse ud i verden end toget er. Men også for meget privatpersoner er lufthavnen en vigtig og hurtig transportform til hovedstaden eller ud i verden og her betyder prisen utroligt meget. På Sjælland er problemet ikke det samme, da de fleste borgere og erhvervsfolk kan komme ind til København inden for en times kørsel.
Det er selvfølgelig aldrig godt, når skatteyderne skal betale og netop derfor bør der da også være et stærkt incitament til at sikre en god forretning omkring Sønderborg Lufthavn. Når der er perioder, hvor Sønderborg Lufthavn kører med et underskud tynger det jo skattekassen. Ligesom staten har aktier i Københavns Lufthavn er det naturligt, at de midtjske kommuner har aktier i Karup lufthavn og Sønderborg i Sønderborg Lufthavn. For at sikre, at Sønderjylland og de andre fjernt liggende områder i Danmark får de mest optimale muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser, så skal infrastrukturen være effektiv og i top. Så derfor er det fornuftigt at investere i Sønderborg Lufthavn. Én lufthavn i Jylland er ikke nok.
Derfor er det også trist, at den røde blok vil gøre livet endnu sværere for de lokale lufthavne. At kalde det en klimaafgift er blot et figenblad. De seneste undersøgelser fra klimaministeriet viser nemlig, at det ikke er flyet, der er den store miljøsynder, det er bilen. Et fuldt fly fra Sønderborg til København bruger feks kun 8 liter brændstof pr passager.
Kære Ellen
Nu har jeg aldrig påstået at en lufthavn i Jylland er nok, men 7 i Vestdanmark er 5 for meget. Jeg tror ikke at erhvervslivet er enig med dig, om at det er vigtig at komme komme nemt og hurtig til hovedstaden, de skal alligevel for de flestes vedkommende ud i verden og derfor er det en kæmpe omvej og ren tids spilde. Det er næppe for sjov skyld at store danske virksomheder, har dannet en forening, Cotra, med det formål at få mere luftfart til Vestdanmark, som ALTID har været underforsynet med udenrigsruter.
http://www.cotra.dk/cms.cfm?nPageNo=15798
http://nordjyske.dk/erhverv/forside.aspx?ctrl=10&data=4%2c3388377%2c5%2c3
Flyet er en stor miljøsynder når de fleste skal bruge 8 liter unødvendig brændstof for at komme til København og skifte fly for at flyve tilbage over Sønderborg, når man er på vej til møde i Europa i forhold til at man var startet i eksempelvis Billund, så den købe vi ikke, de færreste har København som endestation. At der er brug for noget jernbane til lufthavnen i Billund, eller noget offentlige transportmuligheder kan parkeringsarealet i Billund fint indrages i diskussionen, den er næsten ligeså stor som den i Kastrup, Kastrup er bare 8,4 gange større, så miljøsynderen her er vel den danske stat, der altid har forsømt Vestdanmarks internationale lufthavn når der skal diskuteres infrastruktur.
Der er såmænd kun ca. 13 km i luftlinie fra Vejle-Herning banen lidt nord for Gadbjerg og så til Billund. Vi kan ikke være bekendt, at turister og forretningsfolk, ikke kan komme videre, når de lander i Jylland.Dette vil i høj grad også komme Sønderborg til gode. Er det Finansiering man mangler, så kan staten vælge at sælge SAS, så er vi også fri for at putte skattepenge i et selskab, som kun København har haft gavn af, og som de selv, vil have en evt. gevinst af SELV.
http://dagenssynspunkt.blogs.business.dk/2009/09/21/redningsplan-for-lufthavnen-nu/
Ingen støtte til Billund, er lig med en masse støtte til Hamborg Lufthavn og fri udblæsning på den tyske autobahn eller Deutsche Bahn. Tyskerne har nok ikke noget imod, en masse ekstra arbejdspladser.
Tak fordi du gad at bruge 2 minutter, på at høre på mit synspunkt.
Kære Torben
Vi bliver tydeligvis ikke enige…
Mvh Ellen