Der kan pumpes nok så mange penge i folkeskolen, men mangler der ledelse – gør det kun en marginal forskel. Vi må erkende, at tiden hvor man var inspektør, der blot ledte møder og påpegede hvis der var noget galt, er ovre. Desuden er tiden ovre hvor man blot avancerede fra lærer til inspektør, fordi man har undervist et vist antal år også slut.
I dag er der brug for ledere, personer som både kan hjælpe, guide og sparre i hverdagen, men ligeledes tænke langsigtet og strategisk for hvordan man forbedre skolen, således at skolen til hver en tid kan forberede eleverne bedst muligt på det samfund de kommer ud i. At alt går hurtigere og hurtigere i samfundet, betyder også at skolerne stilles over for nye krav.
Der er der brug for ledere, der viser vejen og ikke blot lader lærerne arbejde i hver sin retning. For selv om en skoleleder skal agere leder på forskellige måder, alt efter hvilken lærer han står over for, så er skoler i dag så store institutioner at aktiv ledelse er en nødvendighed for at en skole kan fungere fagligt og socialt. En af dem der har bevist dette er Yasar Cakmak, skoleleder på Amager Fælled Skole, inden da var han souschef på Rådmandsgadeskolen, der er berygtet for landets højeste andel af tosprogede elever og berømt for at være meget velfungerende og lærerne strømmer til. Han har skrevet sin egen opskrift på succes: synlig og langsigtet ledelse.
Danmarks Evalueringsinstitut har ligeledes lavet en undersøgelse der viser at kun 23 % af Danmarks skoleleder har mere en 4 ugers lederuddannelse. Hvis vi ønsker en folkeskole, der skal klargøre elever til det moderne samfund, er det nødvendigt at vi har folkeskoleledere der har de nødvendige fagkundskaber til at skabe disse skoler, i samarbejde med lærerne. Derfor bør der specielt hos kommunerne være fokus på dette, når man ansætter skoleleder og i langt højere grad tilbyde skoleleder videreuddannelse. Skoleledere med evnerne til at lede er ganske enkelt en nødvendighed for at vi får den folkeskole i verdensklasse som både elever, lærer og forældre bør kunne gøre krav på.
Hej Ellen.
Du har helt ret i det, du skriver i det ovenstående indlæg. Ledelse er nemlig en vigtig nøgle, som er uundværlig ift. at skabe bedre rammer i folkeskolen – og iøvrigt andre steder i den offentlige sektor. Dog er det vigtigt at huske på, at det også er vigtigt at bruge ressourcer på videreuddannelse af “læreren på gulvet” – og andre på gulvet i den offentlige sektor. Det er vigtigt hele tiden at ajourføre faglig viden for at forbedre forholdene rundt omkring. Dette kan også gøres med en dygtig leder, der formår at holde flammen tændt hos den enkelte ansatte… Så endnu engang – du har helt ret. Ved også, at I i kvalitetsreformen har sat ekstra af til videreuddannelse – er det ikke rigtigt?
Og X´et fra mig endte hos dig, så X´er fingre.
Med venlig hilsen – og pøj pøj med valget
Lene Conradsen