Blog til Urban 3/7-2007
Vi køber oplevelser som aldrig før, går til koncerter, i teateret, på museum, fylder vores ipod med netop vores musik, drikker specialøl og får special designet vores tøj, hjem, køkken og liv og stræber efter den unikke aha oplevelse. I tillæg til at være borgere og forbrugere er vi i takt med den økonomiske vækst også blevet kultur(for)brugere i jagt efter en på opleveren.
Vi køber os til unikke oplevelser af mange grunde, for fornøjelsens skyld, for underholdningens, for at skyrke vores kreativitet og udfordre vores krøllede hjerne, for at være hippe, for at skabe vores egen individuelle profil. Og undersøgelser viser, at vi endnu kun har set toppen af isbjerget.
Med Richard Floridas “kreative klasse” blev der sat ord på den udvikling af den kreative branche, der er i gang og i herhjemme har regeringen efter flere års tilløb nu afsat 90 millioner til at styrke oplevelsesøkonomien i Danmark. Og der er god grund til at stryke hele det kreative område, for her har vi et enormt vækstpotentiale, hvor de som har de bedste ideer og er mest kreative vinder globaliseringskapløbet.
Det bør efterhånden være klart for enhver, at vi ikke kan konkurrere med Kina på løn og arbejdsforhold. Det er et kapløb mod bunden, hvor vi kun bliver fattigere. Vi skal leve af viden og ideer. Og det er skal den nye satsning være med til at understøtte. Der vil blive oprettet et center for oplevelsesøkonomi og skabt nogle oplevelseszoner, som forventes at blive computerspil, mode, arkitektur/design og madkultur.
Oplevelsesindustrien i Danmark eksporterer årligt for 68 milliarder kroner. Det svarer til 16% af Danmarks eksport og langt mere end den andel danske fødevarer tegner sig for. Dansk mode isoleret tegner sig for en eksport på 20 milliarder årligt. Modebranchen fra ide til detailled er en succes og klart en inspiration for hvad vi kan gøre for at skabe flere danske kultur og oplevelsessucceser, der kan sætte Danmark på verdenskortet og give os alle en på opleveren.