3 uger: Explorer med begyndelsesproblemer

En af Jyllands-Postens exploratører, Ellen Trane Nørby, må allerede de første dage af opholdet sande, at der er en verden til forskel fra Danmark til Zambia. »Klingende mønt, den lokale Kwanda, er ikke det første, man behøver, når man indkvarteres privat. Og heldigt er det, at penge her er en relativ størrelse. Lyden bib, bib, bib\u2026 var helt anderledes konkret.« »Den kom fra hævemaskinen, hvor mit nyudstedte visakort sekundet efter blev forhenværende og erstattet af en lille kvittering med påskriften “card capture”. Det var spist, kortet. Maskinen spyttede hverken penge eller kort ud. De tre uger Zambia var begyndt som en udfordring. At kortet kan hentes i morgen mandag er måske naiv positivitet, men faktum indtil det modsatte er bevist.« Tålmodighed Mandag skulle vise sig blive en prøvelse for den 24-årige danske kunsthistoriestuderende. »Udstyret med en god portion tålmodighed blev de første 30 minutter tilbragt i kø, en henvisning til en ny skranke, fortsat endnu 35 minutters step på stedet, indtil damen bag skranken kunne informere om, at det ikke var hendes opgave, men den rare Mr. Tyler. Mr. Tyler var egentligt meget serviceminded og kunne godt forstå, at det ikke var så sjovt at vente halvanden time på at få vide, at netop den bankautomat endnu ikke var tømt for spiste kort. Kassen foran ham indikerede, at det ikke var en enkeltstående hændelse. Han ringede rundt, slog ud med armene og lod forstå, at Mr. Chuba gerne skulle være tilbage halvanden time senere med kortet.« I kø igen »Senere på dagen tog jeg atter ind til banken blot for at konstatere, at kortet var på vej. Jeg smilede og indvilligede vente lidt. En underskrift senere var jeg forenet med mit kort. Jeg turde dog ikke forsøge automaten igen, så jeg stillede mig glædeligt op i kø i en halv time mere i håbet om, at de da selvfølgelig havde en fluesmækker og kunne udbetale penge på den måde. Men nej. Turen gik tøvende til automaten uden for banken, hvor den skærende “bib bib bib” – lyd igen resulterede i en lille kvittering med “card capture”.« Et kendt ansigt »Jeg kunne ikke mere, og jeg gad ikke mere. Men jeg var i banken blevet et kendt ansigt, og det tog denne gang kun 10 minutter, inden visakortet var tilbage i mine hænder. Bankerne i Danmark mener, at deres nye chipkort er helt fantastiske, men de mangler helt åbenlyst samarbejdsvilje med ældre afrikanske bankautomater. Turen gik derfor til Barclays Bank, som til glæde for danske turister stadig er udstyret med en fluesmækker.« Ud over kortproblemerne løb Ellen Trane Nørby også ind i telefonvanskeligheder. Men det er en helt anden historie. Læs mere om Ellen Trane Nørbys og de 16 øvrige udsendtes oplevelser på www.3uger.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.