Ja, Sønderjylland er blevet overset

Carl Erik Rasmussen fra Nordborg skriver i Jydske-Vestkysten den 29. januar, at Sønderjylland er blevet overset i Togfonden. Jeg er ganske enig. Det er overraskende, at regeringen har lavet en aftale, der når det meste af landet rundt, men som kører direkte forbi Sønderjylland og togforbindelsen til Tyskland. I JydskeVestkysten den 29. januar kunne man også læse, hvordan Sønderjyllands pendlere skal trækkes med gamle tog, forsinkelser og aflysninger. Jeg forstår godt, at det vækker undren, at de sydjyske politikere, der har siddet med ved forhandlingsbordet, ikke har sikret området.

Det er ikke en hemmelighed, at Venstre ikke er en del Togfonden, fordi finansieringen af fonden mildest talt er usikker, i værste fald gambler med tusindvis af danske arbejdspladser fordi højere skatter, endda med tilbagevirkende kraft risikerer at koste danske Nordsøarbejdspladser. Vi støtter timemodellen, en plan lanceret i 2009 af VKregeringen, men vi ønskede Togfonden finansieret på anden vis. Når Venstre ikke er forligspart, så sidder vi heller ikke med ved forhandlingsbordet. Vi har altså ikke indflydelse på, den linjeføring, regeringen vælger, desværre.

Togfonden er endnu et eksempel på, at regeringen fokuserer på de store byer, men overser resten af landet.

Under VK-regeringen fik vi bl. a. den nye Sønderborg-Kiplev motorvej og sikret første etape af det sønderjyske dobbeltspor. Desværre er fokus på grænselandet forsvundet under SR(SF) regeringen.

Indlægget er bragt i JyskeVestkysten den 3. februar 2014.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *