Pressemeddelelse: DI har ret – danske arbejdspladser er vigtigere end øget offentligt forbrug

Dansk Industri opfordrer i dag i Morgenavisen Jyllands-Posten til 7-års nulvækst frem til 2020 og advarer om, at Danmark ender i fattigdom, hvis der ikke laves en økonomisk krisestrategi for årene fremover. Det budskab hilses velkommen af Venstres politiske ordfører Ellen Trane Nørby.

– Jeg er helt enig med Dansk Industris administrerende direktør Karsten Dybvad, der peger på, at situationen for Danmark og danske arbejdspladser er så alvorlig, at der er behov for at prioritere arbejdspladser højere end offentligt forbrug, hvor vi hvert år gør verdens største offentlige sektor endnu større. Hvis vi ikke anerkender den alvorlige situation, vi står i, risikerer vi, at arbejdsløsheden stiger, virksomhederne flytter og færre betaler skat og bidrager til samfundet. Så mister vi for alvor muligheden for at investere i vores fælles velfærd, siger Ellen Trane Nørby.

Karsten Dybvad peger også på, at der er behov for samarbejde hen over blokkene de kommende år om en økonomisk krisestrategi.

– Finansminister Bjarne Corydon og regeringen afviser behovet for samarbejde om økonomien. Det er trist. Venstre vil gerne samarbejde. Vækst og arbejdspladser må sættes højest på den politiske dagsorden og er forudsætningen for, at vi fortsat har råd til velfærd, siger Ellen Trane Nørby.