Pressemeddelelse: Ellen Trane Nørby arrangerer kulturkonference i Tønder

Konkurrencen om at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017 er benhård. På den ene side står Sønderborg, med hele Sønderjylland og Sydslesvig bag sig, og i det andet ringhjørne finder man Århus. Venstres lokale folketingsmedlem, Ellen Trane Nørby, og Venstres Europaudvalg, inviterer derfor til konference i Tønder den 2. Maj 2011, for at sætte fokus på, hvordan hele grænseregionen kan blive et stærkt samlet bud, på en europæisk kulturhovedstad i 2017.

”Kulturhovedstadsprojektet er ikke bare et Sønderborg projekt, men drejer sig om hele grænseregionen. Derfor er det vigtigt, at vi kommer ud og diskuterer projektet, så det bliver folkeligt forankret,” udtaler Ellen Trane Nørby, som ud over at være folketingsmedlem, sidder i bestyrelsen for Tønder kunstforening.

Konferencen vil blive afholdt den 2. maj 2011 på Kunstmuseet i Tønder, hvor Tønders egen borgmester Laurids Rudebeck, kulturudvalgsformand i Sønderborg, Stephan Kleinschmidt samt Karsten Eskildsen fra Syddansk Universitets Institut for Erhvervsøkonomi, vil komme med deres bud på, hvordan grænseregionen bliver den stærkeste kandidat til at blive kulturhovedstad i 2017.

”Med Tønderfestivalen og Vadehavet har Tønder to store, men vidt forskellige kulturattraktioner. Samtidig er der Nolde museet lige syd for Grænsen. Det siger sig selv, at Tønder vil være en vigtig del af en fælles kulturhovedstad i grænseområdet,” afslutter Ellen Trane Nørby.

Info om konferencen:

Konferencen afholdes som et åbent møde den 2. maj 2011 på Kunstmuseet i Tønder fra kl. 19.00-21.30. Oplægsholderne er:

Laurids Rudebeck, borgmester i Tønder

Stephan Kleinschmidt, kulturudvalgsformand i Sønderborg

Karsten Eskildsen, Syddansk Universitet

Ellen Trane Nørby, Politisk ordfører for Venstre og medlem af folketingets kulturudvalg

Efter at oplægsholderne hver har holdt deres indlæg, vil der være fri debat mellem oplægsholderne og publikum.

Arrangementet er åbent for alle, medlemskab af Venstre er ikke et krav.

Venstre er vært for en sodavand/øl.